ANBI gegevens
Naam instelling | Stichting Wereldwinkel Noordwijkerhout |
---|---|
RSIN | 8037.09.419 |
Vestigingsadres | Dorpsstraat 44, 2211 GD Noordwijkerhout |
Telefoonnummer | 0252-377010 |
E-mail adres Bankrelatie | Wereldwinkel.nwh@kpnmail.nl NL77 RABO 03769 04100 |
Doelstelling
Inleiding
Wereldwinkel Noordwijkerhout bestrijdt armoede door eerlijke handel. Ze biedt producenten uit arme gebieden in de wereld een afzetmarkt, zodat zij onder goede omstandigheden kunnen werken en kunnen investeren in de toekomst van hun bedrijf en hun familie. Wereldwinkel Noordwijkerhout is aangesloten bij het landelijk platform Wereldwinkel.nu en bundelt zo haar kracht met de andere Wereldwinkels. Samen vergroten ze de kansen voor onze producenten door fairtrade in Nederland te laten groeien, via onze winkels en daarbuiten.
Activiteiten
Wereldwinkel Noordwijkerhout vergroot de kansen voor producenten, door fairtrade in Nederland te laten groeien, via de eigen winkel en daarbuiten. Ze onderneemt daarvoor de volgende activiteiten:
- verkoop en promotie van fairtrade cadeaus;
- het bevorderen van fairtrade buiten de Wereldwinkel, d.m.v. acties en campagnes;
- bijdragen aan het versterken van de fairtrade handelsketen, d.m.v. deelname aan het landelijke platform Wereldwinkel.nu.
Samenstelling/Functies van het bestuur
Voorzitter Marie José Fles, secretaris Mathilde Kors, penningmeester Bruno Berruti, inkoop en PR Annemieke Kors, vrijwilligerscoördinator Herma Kruithof.
Beloningsbeleid
De stichting heeft 37 vrijwilligers die tezamen ca. 2.200 uur zorg dragen voor de winkelverkopen. De bestuurders besteden ca. 1.000 uur aan besturen, plannen en begeleiden van de vrijwilligers, inkopen, etaleren en verzorgen/bezorgen van kerstpakketten. De stichting verstrekt geen vergoedingen. De inkoopster ontvangt reiskostenvergoeding.
Verslag over het jaar 2022
In het jaar 2022 speelde Corona nog maar een kleine rol. Op 15 januari ging de winkel weer open, na een periode van lockdown die vlak voor kerstmis was ingegaan. Vanaf dat moment konden gelukkig alle normale werkzaamheden weer worden hervat. De vrijwilligers vonden het fijn hun taken weer op te pakken en de klanten wisten de Wereldwinkel ook weer te vinden. Op het wereldtoneel zorgde de Russische aanval op Oekraïne in februari en de daarop volgende oorlog voor grote onzekerheid. Desondanks was 2022 voor de Wereldwinkel een jaar vol nieuw elan en goede verkoopcijfers.
Maandaanbiedingen
Iedere maand besteedde de Wereldwinkel aandacht aan een bijzonder product. Op de website, social media en de lokale pers werd het verhaal verteld van de makers en wat Fairtrade voor hen betekent. Deze producten werden bovendien in het zonnetje gezet met een aantrekkelijke korting. Zo passeerden de volgende producten de revue: wierook uit India, mozaïek uit Indonesië, sjaals uit India, keramische bloemen uit Litouwen, zeepjes uit Thailand, raamhangers uit Indonesië en new cooking bags uit Ghana. Tijdens de zomermaanden was er een summer sale. En in december stonden de eindejaarsartikelen centraal.
Acties
Speciale acties en activiteiten waren er dit jaar volop. De Wereldwinkel was in april met een kraam Fairtrade artikelen aanwezig op de Boerenmarkt bij Streekmuseum Veldzicht in Noordwijk. In mei kon in de winkel worden deelgenomen aan een sociaal experiment. In het kader van de Fairtrade Week in mei stond een grote weegschaal in de winkel. Doormiddel van rode en groene blokjes en een vragenlijst kwamen onze bezoekers er achter wat voor hen het zwaarste weegt. Naar aanleiding van dit spel ontstonden mooie gesprekken. In juni deed de Wereldwinkel voor het eerst mee aan Markt Onder de Linden in Noordwijk Binnen. Deze grote tweedaagse tuinmarkt trekt altijd veel bezoekers en was voor de Wereldwinkel een groot succes. In juli was de Wereldwinkel present bij de Groene inspiratiemarkt in Hillegom, georganiseerd door de firma De Rooij die 25 jaar bestond. Zilversmid Dambar uit Nepal bezocht in oktober de winkel met een prachtige collectie zilveren sieraden. In 2022 opende de Wereldwinkel een aantal keer extra haar deuren, bijvoorbeeld op de jaarmarkt in september, op de koopzondag in november en tijdens lichtjesavond in december. De Wereldwinkel deed mee aan de actie Rabo Clubsupport, stelde cadeaus beschikbaar voor de kerkenveilingloterij van Sint Victor en ontving mooie donaties van het Meerlandenfonds en van Stichting Baalbergen Fonds voor het verduurzamen van de verlichting.
Minder zichtbaar voor onze klanten, maar zeker niet van minder belang waren de volgende acties:
- Lid geworden van NOV Centrum Noordwijkerhout
- Deelname aan actie van NOV om de nieuwe inwoners van de wijk In den Houte te verwelkomen
- Deelname aan Plus plus project
- Deelname aan Talent4life project van het Fioretti College, in kader van Maatschappelijke diensttijd
- Advertenties in samenwerking met Wereldwinkel Sassenheim
- Overleg met VVV over samenwerking
- Deelname Masterclass Fair of Fake
Nieuwe Merkstrategie
De Fairtrade Week in oktober startte met de heropening van de winkel door wethouder Roberto ten Hark. De winkel had een metamorfose ondergaan, welke op zaterdag 29 oktober feestelijk ten doop werd gehouden. Bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl en merkstrategie van de Wereldwinkels aangesloten bij het landelijke platform Wereldwinkel.nu heeft Wereldwinkel Noordwijkerhout een belangrijke rol gespeeld. Als één van de vier koplopers (samen met Wereldwinkels Dordrecht, Lelystad en Spakenburg-Bunschoten) heeft Wereldwinkel Noordwijkerhout nagedacht over de nieuwe merkstrategie waarin veel aandacht is voor duurzaamheid en jongeren. Het motto “Ik geef jou de wereld kado” geeft aan dat de Wereldwinkel een echte cadeauwinkel is met producten die de wereld beter maken. Op het nieuwe mottobord staan de uitgangspunten op een rij: eerlijk, duurzaam, betrouwbaar, één wereld, bewust, fairtrade. In de nieuwe flyer worden deze punten toegelicht. Er is een duidelijke link gelegd met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, met speciale aandacht voor 1. Geen armoede 8. Waardig werk en economische groei 12. Verantwoorde consumptie en productie. De nieuwe huisstijl is door de Wereldwinkel veel omvattend doorgevoerd, van gevelbord tot stoepbord, van cadeaupapier tot stickers, van vlaggen tot banners, van folders tot posters. Het vele schilderwerk in de nieuwe kleuren is door vrijwilligers uitgevoerd. Met deze nieuwe huisstijl en merkstrategie is de Wereldwinkel klaar voor de toekomst.
De vier koplopers presenteerden hun ideeën tijdens de landelijke ontmoetingsdag van Wereldwinkel.nu op 26 maart in Den Haag. Zeven maanden later, tijdens de landelijke ontmoetingsdag op 12 november in Utrecht, konden zij het resultaat laten zien. De reacties waren zeer positief en een aantal enthousiaste Wereldwinkels hebben zich direct aangemeld om de nieuwe huisstijl en merkstrategie te omarmen.
Vrijwilligers en Vrienden
Zonder vrijwilligers geen Wereldwinkel. Om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen ontvingen de vrijwilligers met grote regelmaat een digitale nieuwsbrief. Om elkaar fysiek te ontmoeten organiseerde het bestuur in april een bijeenkomst op landgoed Calorama. Met een prachtige rondleiding, koffie, thee en een glaasje wijn was dit een zeer geslaagd samenzijn. In oktober werden alle vrijwilligers in de gelegenheid gesteld om deel te nemen aan de Vrijwilligersdag bij Fair Plaza in Culemborg. Een groep van acht vrijwilligers heeft deze dag bij dit grote Fairtrade inkoopcentrum workshops gevolgd en veel inspiratie opgedaan. In november vond een vrijwilligersbijeenkomst plaats in de gerestylede winkel. Zo kon iedereen met eigen ogen zien wat er allemaal was veranderd en horen welke visie de vernieuwde winkel wil uitdragen. Ook werd iedereen op de hoogte gebracht van enkele praktische aanpassingen van het kassasysteem. In december heeft een groep vrijwilligers weer met veel enthousiasme kerstpakketten ingepakt en afgeleverd bij diverse opdrachtgevers.
Behalve nieuwe vrijwilligers mocht de Wereldwinkel dit jaar ook nieuwe vrienden/donateurs verwelkomen. Dankzij de royale bijdrage van deze vrienden kan de Wereldwinkel haar werk op het gebied van Fairtrade blijven uitvoeren en haar visie blijven uitdragen.
Financiën
Balans per 31 december 2022
Omschrijving | 31 dec. 2022 |
ACTIVA | |
Materiële activa | |
Inventaris | 0 |
Financiële activa | |
Waarborgsom huur pand Dorpsstraat 44 | 567 |
Vlottende activa | |
Winkelvoorraad | 19.455 |
Voorraad kadobonnen | 480 |
Debiteuren en overige vorderingen | 84 |
Vooruitbetaalde kosten | 1.088 |
PlusPlus! Lening | 150 |
Liquide middelen | 40.356 |
Totaal | 62.180 |
PASSIVA | |
Eigen vermogen | |
Algemene reserve | 50.211 |
Voorziening | 10.000 |
Kortlopende schulden | |
Te betalen posten | 1.267 |
Af te dragen omzetbelasting | 702 |
Totaal | 62.180 |
Verplichtingen: huur t/m 30 september 2023 € 7.821
EXPLOITATIE 2022 (excl. BTW)
Omschrijving | 31 dec. 2022 |
BATEN | |
Winkelverkoop | 45.087 |
Grootverbruikers | 4.223 |
Totale verkopen | 49.310 |
LASTEN | |
Inkopen | 28.044 |
Huisvestingskosten | 13.394 |
Organisatiekosten Wereldwinkel | 1.178 |
Verkoopkosten | 4.100 |
Algemene kosten | 2.402 |
Totale inkopen en kosten | 49.118 |
Verkoopresultaat | 192 |
Overige inkomsten | |
Giften Rabo Clubactie | 250 |
Gift Kerkenveiling St. Victor | 250 |
Giften donateurs (Vrienden van de Wereldwinkel) | 1.230 |
Overige giften | 1.502 |
Totaal giften | 3.232 |
Resultaat boekjaar | 3.424 |