ANBI gegevens

 Naam instelling

 Stichting Wereldwinkel Noordwijkerhout

 RSIN

 8037.09.419

 Vestigingsadres

 Dorpsstraat 44, 2211 GD  Noordwijkerhout

 Telefoonnummer

 0252-377010

 E-mail adres

 Bankrelatie

 Wereldwinkel.nwh@kpnmail.nl

 NL77 RABO 03769 04100

Doelstelling

Wereldwinkel Noordwijkerhout is een fairtrade cadeauwinkel en verkoopt authentieke producten met een hedendaags tintje uit ontwikkelingslanden. De makers zijn bijvoorbeeld Mexicaanse koffieboeren, Balinese houtsnijders en Thaise keramisten. Sommigen hebben een eigen bedrijfje, anderen werken in kleine fabrieken. Allemaal mensen die, zoals iedereen, recht hebben op een woning, voedsel, scholing en medische zorg. In de gewone handel blijven zij vaak onzichtbaar en ongehoord. En verdienen ze met hun werk een ongeregeld inkomen waar ze met moeite van kunnen bestaan.  In de Wereldwinkel kunnen de makers wel hun verhaal kwijt. Hoe ze met weinig middelen die prachtige producten maken en wat ze nodig hebben om hun bedrijf te kunnen verbeteren. Zo kunnen ze een beter bestaan opbouwen.

Wat wil de Wereldwinkel

Eerlijke handel staat voor een gelijkwaardige manier van handelen. Gebaseerd op dialoog, transparantie en respect. De Wereldwinkel geeft de koffieboeren, houtsnijders en keramisten een stem. Met het inkomen dat zij verdienen door de verkoop van hun producten, kunnen zij een beter leven opbouwen. Een leven zonder armoede en met voldoende kansen op ontwikkeling. De Wereldwinkels vinden dat de wereldhandel moet veranderen zodat producenten die kans ook echt kunnen krijgen. Met de verkoop van producten laten zij zien dat handel ook anders kan. En bieden zij de Nederlandse consument een keuze. Koop je een cadeau in de Wereldwinkel, dan draag je bij aan de ontwikkeling van de makers.

Verkoopfilosofie

De Wereldwinkel verkoopt originele cadeaus en (h)eerlijke levensmiddelen uit andere culturen. Onze producten zijn gemaakt met respect voor mens en milieu. Omdat de producenten - zoals zilversmeden, pottenbakkers en koffieboeren - er een rechtvaardige prijs voor krijgen, kunnen ze een menswaardig bestaan opbouwen. Met jouw aankoop help je hen daarbij.

De Organisatie

Stichting Wereldwinkel Noordwijkerhout is opgericht in 1993 en was tot 2020 aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels. Sinds 2020 neemt de  Wereldwinkel deel aan het landelijke platform Wereldwinkel.nu. Dit platform lobbyt op nationaal en internationaal niveau voor een rechtvaardige wereldhandel. De aangesloten winkels ontvangen ook ondersteuning bij de exploitatie, waaronder inkoopadviezen, sturing op verkoopcijfers en marketing communicatiemiddelen.

Geschiedenis

Op de UNCTAD conferentie in New Delhi, 1968, vroegen de derde wereldlanden om hun producten een vrijere toegang te geven tot de Westerse markt. Ze kregen nul op rekest. De journalist Dirk Scherpenzeel riep na afloop op om ‘Derde Wereldwinkels’ te beginnen om toch iets te doen. Op 1 april 1969 opende de eerste Wereldwinkel in Breukelen. Het doel was de wereldhandel te veranderen door de afzet van producenten in de derde wereld te vergroten, voorlichting aan het publiek te geven en politieke campagnes te voeren. Er kwamen meer Wereldwinkels en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels werd opgericht. In de jaren ’70 voerden de winkels veel actie. Van ‘Suriname vrij nu’ naast de boycotcampagne van Angolakoffie. Het verkopen van producten kreeg minder aandacht. In de jaren ’80 professionaliseerde de verkoop. Nu werken de Wereldwinkels met een winkelconcept zoals dat in de retail gebruikelijk is. De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels hield in 2019 op te bestaan. Sinds 2020 is het landelijke platform Wereldwinkel.nu opgericht.

Actueel beleidsplan

Inleiding

Wereldwinkel  Noordwijkerhout bestrijdt armoede door eerlijke handel. Ze biedt producenten uit arme gebieden in de wereld een afzetmarkt, zodat zij onder goede omstandigheden kunnen werken en kunnen investeren in de toekomst van hun bedrijf en hun familie. Wereldwinkel Noordwijkerhout is aangesloten bij het landelijk platform Wereldwinkel.nu en bundelt zo haar kracht met de andere Wereldwinkels. Samen vergroten ze de kansen voor onze producenten door fairtrade in Nederland te laten groeien, via onze winkels en daarbuiten.

Activiteiten

Wereldwinkel Noordwijkerhout vergroot de kansen voor producenten, door fairtrade in Nederland te laten groeien, via de eigen winkel en daarbuiten. Ze onderneemt daarvoor de volgende activiteiten:
- verkoop en promotie van fairtrade cadeaus;
- het bevorderen van fairtrade buiten de Wereldwinkel, d.m.v. acties en campagnes;
- bijdragen aan het versterken van de fairtrade handelsketen, d.m.v. deelname aan het landelijke platform Wereldwinkel.nu.

Samenstelling/Functies van het bestuur

Voorzitter Marie José Fles, secretaris Mathilde Kors, penningmeester Bruno Berruti, inkoop en PR Annemieke Kors, vrijwilligerscoördinator Herma Kruithof.

Beloningsbeleid

De stichting heeft 37 vrijwilligers die tezamen ca. 2.200 uur zorg dragen voor de winkelverkopen. De bestuurders besteden ca. 1.000 uur aan besturen, plannen en begeleiden van de vrijwilligers, inkopen, etaleren en verzorgen/bezorgen van kerstpakketten. De stichting verstrekt geen vergoedingen. De inkoopster ontvangt reiskostenvergoeding.

Verslag over het jaar 2022

In het jaar 2022 speelde Corona nog maar een kleine rol. Op 15 januari ging de winkel weer open, na een periode van lockdown die vlak voor kerstmis was ingegaan. Vanaf dat moment konden gelukkig alle normale werkzaamheden weer worden hervat. De vrijwilligers vonden het fijn hun taken weer op te pakken en de klanten wisten de Wereldwinkel ook weer te vinden. Op het wereldtoneel zorgde de Russische aanval op Oekraïne in februari en de daarop volgende oorlog voor grote onzekerheid. Desondanks was 2022 voor de Wereldwinkel een jaar vol nieuw elan en goede verkoopcijfers.

Maandaanbiedingen

Iedere maand besteedde de Wereldwinkel aandacht aan een bijzonder product. Op de website, social media en de lokale pers werd het verhaal verteld van de makers en wat Fairtrade voor hen betekent. Deze producten werden bovendien in het zonnetje gezet met een aantrekkelijke korting. Zo passeerden de volgende producten de revue: wierook uit India, mozaïek uit Indonesië,  sjaals uit India, keramische bloemen uit Litouwen, zeepjes uit Thailand, raamhangers uit Indonesië en new cooking bags uit Ghana. Tijdens de zomermaanden was er een summer sale. En in december stonden de eindejaarsartikelen centraal.

Acties

Speciale acties en activiteiten waren er dit jaar volop. De Wereldwinkel was in april met een kraam Fairtrade artikelen aanwezig op de Boerenmarkt bij Streekmuseum Veldzicht in Noordwijk. In mei kon in de winkel worden deelgenomen aan een sociaal experiment. In het kader van de Fairtrade Week in mei stond een grote weegschaal in de winkel. Doormiddel van rode en groene blokjes en een vragenlijst kwamen onze bezoekers er achter wat voor hen het zwaarste weegt. Naar aanleiding van dit spel ontstonden mooie gesprekken. In juni deed de Wereldwinkel voor het eerst mee aan Markt Onder de Linden in Noordwijk Binnen. Deze grote tweedaagse tuinmarkt trekt altijd veel bezoekers en was voor de Wereldwinkel een groot succes. In juli was de Wereldwinkel present bij de Groene inspiratiemarkt in Hillegom, georganiseerd door de firma De Rooij die 25 jaar bestond. Zilversmid Dambar uit Nepal bezocht in oktober de winkel met een prachtige collectie zilveren sieraden. In 2022 opende de Wereldwinkel een aantal keer extra haar deuren, bijvoorbeeld op de jaarmarkt in september, op de koopzondag in november en tijdens lichtjesavond in december. De Wereldwinkel deed mee aan de actie Rabo Clubsupport, stelde cadeaus beschikbaar voor de kerkenveilingloterij van Sint Victor en ontving mooie donaties van het Meerlandenfonds en van Stichting Baalbergen Fonds voor het verduurzamen van de verlichting.

Minder zichtbaar voor onze klanten, maar zeker niet van minder belang waren de volgende acties:

  • Lid geworden van NOV Centrum Noordwijkerhout
  • Deelname aan actie van NOV om de nieuwe inwoners van de wijk In den Houte te verwelkomen
  • Deelname aan Plus plus project
  • Deelname aan Talent4life project van het Fioretti College, in kader van Maatschappelijke diensttijd
  • Advertenties in samenwerking met Wereldwinkel Sassenheim
  • Overleg met VVV over samenwerking 
  • Deelname Masterclass Fair of Fake 

Nieuwe Merkstrategie

De Fairtrade Week in oktober startte met de heropening van de winkel door wethouder Roberto ten Hark. De winkel had een metamorfose ondergaan, welke op zaterdag 29 oktober feestelijk ten doop werd gehouden. Bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl en merkstrategie van de Wereldwinkels aangesloten bij het landelijke platform Wereldwinkel.nu heeft Wereldwinkel Noordwijkerhout een belangrijke rol gespeeld. Als één van de vier koplopers (samen met Wereldwinkels Dordrecht, Lelystad en Spakenburg-Bunschoten) heeft Wereldwinkel Noordwijkerhout nagedacht over de nieuwe merkstrategie waarin veel aandacht is voor duurzaamheid en jongeren. Het motto “Ik geef jou de wereld kado” geeft aan dat de Wereldwinkel een echte cadeauwinkel is met producten die de wereld beter maken. Op het nieuwe mottobord staan de uitgangspunten op een rij: eerlijk, duurzaam, betrouwbaar, één wereld, bewust, fairtrade. In de nieuwe flyer worden deze punten toegelicht. Er is een duidelijke link gelegd met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, met speciale aandacht voor 1. Geen armoede 8. Waardig werk en economische groei 12. Verantwoorde consumptie en productie. De nieuwe huisstijl is door de Wereldwinkel veel omvattend doorgevoerd, van gevelbord tot stoepbord, van cadeaupapier tot stickers, van vlaggen tot banners, van folders tot posters. Het vele schilderwerk in de nieuwe kleuren is door vrijwilligers uitgevoerd. Met deze nieuwe huisstijl en merkstrategie is de Wereldwinkel klaar voor de toekomst.

De vier koplopers presenteerden hun ideeën tijdens de landelijke ontmoetingsdag van Wereldwinkel.nu op 26 maart in Den Haag. Zeven maanden later, tijdens de landelijke ontmoetingsdag op 12 november in Utrecht, konden zij het resultaat laten zien. De reacties waren zeer positief en een aantal enthousiaste Wereldwinkels hebben zich direct aangemeld om de nieuwe huisstijl en merkstrategie te omarmen.

Vrijwilligers en Vrienden

Zonder vrijwilligers geen Wereldwinkel. Om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen ontvingen de vrijwilligers met grote regelmaat een digitale nieuwsbrief. Om elkaar fysiek te ontmoeten organiseerde het bestuur in april een bijeenkomst op landgoed Calorama. Met een prachtige rondleiding, koffie, thee en een glaasje wijn was dit een zeer geslaagd samenzijn. In oktober werden alle vrijwilligers in de gelegenheid gesteld om deel te nemen aan de Vrijwilligersdag bij Fair Plaza in Culemborg. Een groep van acht vrijwilligers heeft deze dag bij dit grote Fairtrade inkoopcentrum workshops gevolgd en veel inspiratie opgedaan. In november vond een vrijwilligersbijeenkomst plaats in de gerestylede winkel. Zo kon iedereen met eigen ogen zien wat er allemaal was veranderd en horen welke visie de vernieuwde winkel wil uitdragen. Ook werd iedereen op de hoogte gebracht van enkele praktische aanpassingen van het kassasysteem. In december heeft een groep vrijwilligers weer met veel enthousiasme kerstpakketten ingepakt en afgeleverd bij diverse opdrachtgevers.

Behalve nieuwe vrijwilligers mocht de Wereldwinkel dit jaar ook nieuwe vrienden/donateurs verwelkomen. Dankzij de royale bijdrage van deze vrienden kan de Wereldwinkel haar werk op het gebied van Fairtrade blijven uitvoeren en haar visie blijven uitdragen. 

Financiën

Balans per 31 december 2022

Omschrijving 31 dec. 2022
ACTIVA  
Materiële activa  
Inventaris             0
Financiële activa  
Waarborgsom huur pand Dorpsstraat 44         567
Vlottende activa  
Winkelvoorraad    19.455
Voorraad kadobonnen         480
Debiteuren en overige vorderingen           84
Vooruitbetaalde kosten      1.088
PlusPlus! Lening         150
Liquide middelen    40.356
Totaal    62.180
   
PASSIVA  
Eigen vermogen  
Algemene reserve   50.211
Voorziening   10.000
Kortlopende schulden  
Te betalen posten     1.267
Af te dragen omzetbelasting        702
Totaal   62.180

Verplichtingen: huur t/m 30 september 2023 € 7.821

EXPLOITATIE 2022 (excl. BTW)

Omschrijving 31 dec. 2022
BATEN  
Winkelverkoop   45.087
Grootverbruikers     4.223
Totale verkopen   49.310
   
LASTEN  
Inkopen   28.044
Huisvestingskosten   13.394
Organisatiekosten Wereldwinkel     1.178
Verkoopkosten     4.100
Algemene kosten     2.402
Totale inkopen en kosten   49.118
   
Verkoopresultaat       192
   
Overige inkomsten     
Giften Rabo Clubactie                        250
Gift Kerkenveiling St. Victor        250
Giften donateurs (Vrienden van de Wereldwinkel)     1.230
Overige giften               1.502
Totaal giften     3.232
   
Resultaat boekjaar     3.424